18.1 C
Brno
Čtvrtek, 18 července, 2024
- Reklama -časopis
DomůReportážeDěti už dokážeme díky hybridním učebnám rozhýbat i na dálku

Děti už dokážeme díky hybridním učebnám rozhýbat i na dálku

Na digitalizaci školství máme potřebné technologie, stačí je efektivně využít.

Téměř každá pátá škola na Slovensku se zapojila do soutěže o získání sportovních tréninků O2 Sportovní akademie Mateje Tótha a technologického vybavení hybridní digitální učebny. Žáci na vítězných školách tak budou mít šanci kvalitně se hýbat i v případě, že část z nich bude muset zůstat doma. „Máme technologie, které jsou odzkoušeny a prověřeny v reálném životě. Nyní je můžeme plně využít v praxi,“ říká o digitalizaci školství Marián Puttera, Country Leader ve společnosti Cisco Slovensko, která hybridní učebny založené na zařízení Webex Board školám poskytla.

V rámci soutěže O2 Sportovní akademie Mateje Tótha jste vítězným školám nabídli vybavení hybridní učebny. Co si pod tím lze představit?

Během pandemie se na školách vyučovalo v podstatě dvěma způsoby – buď byli žáci ve škole nebo se z domova všichni, včetně učitelů, připojovali přes notebooky, tablety či mobily. Podobně zpočátku fungovaly i firmy, ale velmi rychle se přišlo na to, že tento postup není až tak efektivní. Nejlépe se osvědčil způsob, který kombinuje oba tyto přístupy a dokáže poskytnout kvalitní, tvůrčí prostředí pro práci či vyučování iv případě, že část kolektivu pracuje na místě a část se připojuje z domova. K tomu, aby se z něj podařilo vytěžit co nejvíce, je třeba změnit způsob přemýšlení o vyučování a plně využít možností, které moderní technologie nabízejí.

Jak tedy taková hybridní učebna vypadá?

Jejím srdcem může být například zařízení Webex Board, které jsme v rámci soutěže nabízeli také školám. Jedná se o teleprezenční systém, který může sloužit jako tabule i monitor zároveň. Nijak neomezuje vyučování ve škole, ale děti, které se připojují z domu, se díky jedinečnému řešení cítí jako součást třídy. Učitelé mohou přednášet jak jsou zvyklí, mohou se pohybovat po třídě, nemusí sedět za obrazovkou notebooku. Systém se už postará o to, aby všichni viděli a slyšeli vše důležité – žáci ve škole svých spolužáků, kteří se zapojují na dálku a ti z domu zase třídu, jako kdyby se v ní nacházeli. Algoritmus ověřený na milionech hodin videokonferencí s nejvyššími nároky si dokáže poradit is rušivými zvuky ve třídě a odfiltrovat je, stejně tak se kamera dokáže zaměřit na řečníka. Toto vše jsou technologie, které na rozdíl od běžného monitoru počítače dokáží dlouhodobě udržet pozornost žáků během hybridního i distančního vyučování.

Existují školy, které již hybridní učebny se systémem Cisco Webex a Webex Boardem otestovaly v praxi?

Cisco nabídlo svůj systém Webex během pandemie školám za velmi výhodných podmínek, takže jej už otestovaly desítky z nich. Velmi nás těší, jak k němu přistoupili mnozí učitelé, kteří nacházeli způsoby, jak z jeho možností vytěžit co nejvíce. Funguje již několik hybridních učeben – ve spolupráci s Akademií Matěje Tótha jsme ještě před soutěží zřídili například pilotní projekt na škole v Partizánském.

Pokud chce škola získat podobnou hybridní učebnu, co k tomu potřebuje? Je systém vhodný do každé školy nebo existují nějaká technologická omezení?

Pokud to zjednoduším, škole stačí kvalitní internetové připojení a hybridní učebnu může mít velmi rychle. Webex Board má na celém světě úspěch, neboť se jedná o zařízení, které se používá velmi jednoduše a na jeho instalaci nejsou velké nároky. Soustředí se na svou hlavní funkci, čili odpadá komplikovaná údržba, což je dobrá zpráva pro správce školních sítí. Zároveň je navržen pro dlouhou životnost. Dá se proto říci, že ho stačí ve škole zavěsit na zeď a roky používat. Samotný systém je velmi intuitivní, takže jej zvládnou za pár minut i lidé, kteří možná jinak mají z technologií strach.

Lze hybridní učebny využívat pouze pro tréninky v rámci akademie nebo jsou vhodné i pro jiné předměty?

Digitalizovat vyučování tělesné výchovy či sportovní tréninky je nejobtížnější a toto hybridní učebny s Webex Boardem zvládly. Jsou tak více než vhodné i na ostatní předměty a je zejména na šikovnosti pedagogů, jak dokáží jejich možnosti využít. K dispozici mají řadu technologických nástrojů – například řešení Slido, pomocí kterého mohou děti klást otázky bez překřikování – ale určitě přijdou is inovativními nápady, jak vůbec uchopit celé vyučování. Mohou například propojit několik třídy a vyhlásit mezi nimi soutěž. Nebo se při vyučování cizího jazyka mohou spojit s nativním spíkrem, případně si dohodnout zajímavou přednášku bez všech organizačních omezení, která by tato akce vyžadovala bez pomoci technologií. A samozřejmě, pokud by nedejbože znovu došlo k nepředvídané události, která části dětí zabrání přijít fyzicky do školy, budou mít k dispozici velmi silný a efektivní nástroj pro pokračování ve vyučování.

Aktuálně to vypadá tak, že distanční vyučování je za námi, myslíte si, že je stále tématem připojování se žáků na dálku?

Pandemie nás hodně naučila, dnes lépe chápeme to, co funguje a co ne. Školní prostředí je specifické a proto potřebuje technologie, které mu pomohou vést vyučování efektivně a kvalitně s minimální náročností na obsluhu. Nakonec, školy samotné vědí nejlépe, co potřebují. Potřebu kvalitní digitální hybridní učebny školy potvrdily v soutěži o O2 Sportovní akademii Mateje Tótha, do které se zapojila téměř každá pátá základní škola na Slovensku. Soutěžící poslali téměř půl milionu hlasů. A i když se dnes distanční vyučování realizuje minimálně, hybridní výuka tady je a bude vždy.

zeny

Mohlo by Vás zajímat

PR článek